Related Posts with Thumbnails

Nov 9, 2009

Nak paparkan kod HTML kat entri Blog

Petikan daripada blog Puan Precious :

Aku bagi contoh. Contohnya, korang nak ajar kawan2 ko camner nak buat perkataan yang distrike/ dicancel. Ko tahu kod yang perlu diguna ialah kod untuk cancel perkataan. So, ko taip kod ini tapi setelah dipublish, yang kuar kat blog ialah kod untuk cancel perkataan. Bukan apa yang korang nak. Korang tak nak kod tersebut ditranslatekan. Ko nak kod tu still dalam bentuk kod gak.

So, apa nak wat supaya yang kuar kat blog is
kod untuk cancel perkataan? Itu yang ko taip (ko check berkali2, memang sah tak ada typing error) tapi lain lak yang kuar. Bodoh punya komputer ... hih hi hiiiii!!!

Don't worry. Cuba korang pergi ke page wat encode decode. Kat dalam kotak 'Convert text to HTML entities' tu korang taip 'kod untuk cancel perkataan' then korang klik button Encode kat bawah kotak tu. Ko copy balik apa yang korang taip tadi, yang kini dah berubah ... Inilah yang ko kena paste ke kotak posting entry ko. Bila ko publish, ko akan dapati apa yang ko nak terpapar kat screen blog ko ...


Ringkasan bergambar :

Mula2 ko pergi ke link yang aku bagi kat atas tadi, kan! Ko taip kod yang ko nak paparkan kat blog ... then tekan butang Encode kat bawah ..
Pastu, ini yang kuar kat dalam kotak. So, copy and then paste kat kotak buat entry blog ko ... Publish!


Sumber @ http://lili-precious.blogspot.com/2009/11/camner-nak-paparkan-kod-kat-blog.html

Terima kasih Precious. Aku dah cuba dan berjaya @ http://ilmucipta.blogspot.com/2009/10/memasang-recent-post-dengan-thumbnail.html

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP